Er Snapchat en nødvendig reklamekanal i 2018?

For å gi deg det korte svaret: Nei.
Nysgjerrig på hvorfor? Bla videre.

Definisjoner:
SoMe=sosiale medier som Facebook, YouTube, Instagram.
Top of the mind= den første merkevaren som forbrukeren tenker på i kategorien. Hvis jeg sier «brus» så er det veldig mange som tenker på Coca-Cola.

De unge har alltid vært en attraktiv gruppe å nå med sine budskap. I denne aldersgruppen er det mange som etablerer seg og skaffer seg nye vaner. Hvis en bedrift er aktiv på banen og blir en del av kjøpsrutinen så kan man ha fått en kunde for de neste 50 årene. Men hvordan skal bedriftene nå denne målgruppen?

Tall fra SSB viser at antall minutter tv-titting går ned hvert år for aldersgruppen 16-24. Selv møter jeg stadig flere unge som ikke har sett på tv på flere år. Spørsmålet er hvor de unge da heller bruker tiden sin. Svaret? SoMe eller sosiale medier. Tall fra SSB viser at den gjennomsnittlige 16-24 åringen bruker over 4 timer per dag! De aller største sosiale medier er Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat. For Snapchat sin del så viser tallene at de som er yngre enn 30 år, bruker 78 % appen hver dag.

For en bedrift er det fullstendig nødvendig å bruke de kanalene jeg nevnte ovenfor aktivt i markedsføringen, for å kunne nå de unge med informasjon om hva man selger. Her bør man ha en side for å gi grunnleggende informasjon, men også aktivt bruke siden til å informere og skape oppmerksomhet rundt sine produkter. Problemet for en bedrift på Snapchat er at man må konstant skape innhold. For i løpet av 24 timer så forsvinner innholdet fra Mystory. Dette gjør at bedriften må bruke mye tid til å planlegge og skape innhold som appellerer til målgruppene.

Noe annet man kan prøve er å reklamere på Snapchat. Men dette er ikke en kanal som passer for de lange budskapene. For den normale brukeren så åpner man bildet, ser det i 3 sekunder før det forsvinner for alltid. Så hva slags budskap greier du å servere i løpet av 5 sekunder? Ikke mye.

I tillegg så vet Snapchat generelt ganske lite om brukerne sine. De vet hvilken alder de er, når de har bursdag og kjønn, men ikke så mye mer. Så her vil man treffe ganske generelt med reklamen sin. Hvis man sammenligner med YouTube (som er eid av Google) hvor man kan tvinge brukeren til å se reklamen i 10 sekunder, velger Snapchat en annen strategi. På Snapchat hopper de fleste rett over så fort de finner ut at det er reklame. Jeg vil tippe at gjennomsnittlige tiden jeg har brukt på hver reklame ligger rundt 1 sekund. Dette gjør at markedsførere må ha et helt annet fokus enn tidligere på hvordan man skal eksponere merkevaren for å få utnyttet reklamene.

Mitt forslag for å kunne bruke Snapchat som reklamekanal er å eksponere merkevaren med en gang. For da kan man øke merkekjennskapen til sin bedrift. Ifølge PR-operatørene så vil det føre til økt salg og kjennskap (1), men da er det viktig at mottakeren har kjennskap til merkevaren fra før. En reklame som har vært en del på min Snapchat i det siste er «valget». Hvilken kategori den tilhører eller når den er relevant vet jeg ikke noe om. Så når jeg tar ulike kjøpsbeslutninger vil aldri «valget» komme som top of the mind fordi jeg vet ikke hvilken kategori de tilhører.

For å oppsummere kort:
Hvis bedriften din er rettet mot unge folk så kan Snapchat være en naturlig kanal å bruke, men den må brukes aktivt og være relevant. Skal man prøve å markedsføre seg på Snapchat treffer man ganske mange forskjellige, men i et ganske kort tidsrom. For mange bedrifter vil det heller være mer relevant å satse hardere på andre sosiale medier.

1. Kilder: http://kampanje.com/byraguiden/byraer/pr-operatorene/cases/det-beste-radet-i-verden-for-okt-merkekjennskap-og-kunnskap/

2. SSB Norsk mediebarometer

Dette innlegget ble publisert i digital markedsføring og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *