Hvordan skal annonsører tilpasse seg stemmesøk?

I dag søker over 800 000 nordmenn med stemmesøk per uke, og dette er en trend som vil eksplodere de neste årene. Hvordan skal din bedrift forholde seg til dette? Per dags dato så er det få bedrifter som gjør seg klar for fremtiden hvor stemmesøk vil stadig ta høyere markedsandeler. Ifølge Stine Skallberg er allerede over 20 % av søk via Google i Usa, allerede stemmesøk, og dette vil bare øke de nærmeste årene!

Norsk og kunstig intelligens

Denne våren skal Google komme med produkter som skjønner norsk, men det fremdeles en lang vei igjen til den har full funksjonalitet. Et problem de støtter på er at vi har mange dialekter i landet, som gjør det vanskeligere for den kunstige intelligensen til å forstå brukeren. Dette fører til at det vil ta tid før stemmesøk blir relevant for alle aldersgrupper i Norge.

Hvordan søker folk med stemmesøk?

Når man skal søke med stemmesøk så gjør man det på en helt annen måte enn når vi googler. Med stemmesøk så snakker vi som om det var til en annen person, mens hvis vi googler så bruker vi stikkord etter hva vi vil finne fram til. Dette gjør at lange søkesetninger vil bli mye mer attraktive, og dermed blir det en større kamp om de lange og naturlige setningene. I stedet for å google «joggesko Bislett» så vil det med et stemmesøk bli «google, kjøp joggesko på Bislett til en billig penge». Dette er bare tenkte eksempler, så det gjelder å undersøke grundig hva og hvordan folk søker etter det som er relevant for din bedrift.

En problemstilling man må tenke over er at med stemmesøk, at vinneren tar alt. Det er bare det organisk beste resultatet som blir presentert, og per dags dato er det ikke mulighet til å kjøpe seg inn. En enkel løsning for din bedrift vil være å satse på keywords som det ikke er så stor konkurranse på.

Et annet tips vil være å tilpasse nettsiden etter hvor bedriften ligger. Ifølge Oktan så er 75 % av alle søk lokale. Det er viktig å sørge for at algoritmen kan finne deg på google maps og lignende tjenester. Man kan og bruke FAQ (ofte stilte spørsmål) hvor man bruker så nærme de samme ordene som folk søker etter. Da kan man få et enda bedre organisk resultat.

 

Interessert i å fordype deg videre i teamet? Her er et par gode videoer:

  1. What Voice Search means for the future of digital marketing (02.38)
  2.  Does Voice Search and/or Conversational Search Change SEO Tactics or Strategy -Whiteboard Friday  (10.11)
  3. The Future of search is Voice -here’s what you need to know. (06.39)

 

Dette innlegget ble publisert i digital markedsføring. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hvordan skal annonsører tilpasse seg stemmesøk?

  1. Et menneske sier:

    Denne teorien er interessant

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *